“Krantenbedeling blijft totaal ondermaats – minister moet dringend ingrijpen”
Sinds vorig jaar is het veelbesproken krantencontract met Bpost stopgezet. Een goede zaak want dat kostte maar liefst 170 miljoen euro per jaar aan de belastingbetaler. “We hebben daar als liberalen hard voor gestreden”, zegt Kamerlid Kjell Vander Elst. Sinds september 2024 wordt de bedeling van kranten stap voor stap overgeheveld van Bpost naar private partners AMP en PPP. “Sindsdien regent het klachten vanuit alle hoeken van het land. Ook in Vlaams-Brabant is de situatie dramatisch. Abonnees ontvangen hun krant te laat of zelfs helemaal niet. Dat kan natuurlijk niet. Wie betaalt heeft recht op een performante dienstverlening”, aldus Vander Elst die de regering aanmaant tot actie.
In de Kamer kaartte Vander Elst het aanslepend probleem aan bij minister Vanessa Matz, bevoegd voor de modernisering van de overheid en overheidsbedrijven. De minister erkende de problemen en wees op personeelstekorten, logistieke moeilijkheden en chauffeurs die de routes nog onvoldoende kennen als oorzaken van de gebrekkige dienstverlening. “Ik hoor de minister graag zeggen dat er intussen al aanpassingen zijn doorgevoerd, zoals de invoering van een track-and-trace systeem. Ze verwijst ook naar structureel overleg tussen de bedelers en de krantenuitgevers”. Voor vragen over de kwaliteit van de dienstverlening en het commerciële kader verwees ze echter door naar de minister van Economie.
Voor Vander Elst is dit antwoord ontoereikend: “Door te verwijzen naar elkaar en de politieke paraplu open te trekken zal de situatie op het terrein niet verbeteren. Meer nog: in bepaalde regio’s wordt de situatie zelfs erger en neemt het aantal klachten verder toe. In sommige regio’s is de krantenbedeling al sinds september 2024 – meer dan een jaar – overgedragen en toch blijven dezelfde tekortkomingen terugkeren. Dat zijn geen groeipijnen of kinderziektes meer.”
Hij benadrukt dat er tijdens deze overgangsperiode meer moet gebeuren dan gewoon afwachten en overleg plegen. “Het mag misschien een ‘first world problem’ lijken, maar voor mensen die al jaren abonnementhouder zijn en nu maandenlang laattijdig of zelfs geen krant ontvangen, is dit onaanvaardbaar. Een kwaliteitsvolle dienstverlening moet het doel zijn. Daarom zal ik dit dossier blijven opvolgen en – gezien de doorverwijzing van minister Matz – ook de minister van Economie hierover ondervragen.”